+menu-


Meditaatio

 

Meditaatiolla voidaan tarkoittaa monia eri asioita. Toisille se voi olla keino löytää sisäinen rauha ja hiljaisuus. Toisille taas se voi olla tapa kokea olemisen ja rakastamisen hurmio. Joillekin toisille se voi olla henkinen tie valaistumiseen ja totuuden oivaltamiseen. Meditaatio on sisäinen kokemus, joka on jokaiselle ihmiselle yksilöllinen ja ainutlaatuinen. 

Jokainen voi oppia meditoimaan ja löytää oman tapansa olla meditatiivisessa tilassa. Tekniikoita on lukuisia erilaisia ja meditointi ja tietoinen läsnäolo myös eroavat joiltain osilta toisistaan. Voit kokea sisäisen hiljaisuuden ja rauhan. Voit kokea tietoisuuden, ja kaiken kanssa yhtä olemisen hurmion. Voit kokea kaiken sen rakkauden, jota olet aina halunnut kokea, ja eheyttää oman sydämesi. Meditaatio on myös avain totuuteen, ja olemassaolon salaisuuksien oivaltamiseen. Meditaation avulla voit viimein ymmärtää elämän ja olemisen mysteerejä. Myös kivun ja sairauksien hoidossa voimme käyttää omaa tietoisuuttamme ja ajatuksen parantavaa voimaa hyväksemme.

Päivittäinen meditaatio ei vie paljon aikaa eikä vaadi muuta kuin hetken aikaa pysähtyä. Voit kokeilla erilaisia tekniikoita ja etsiä niistä juuri itsellesi sopivimman. Jo muutaman viikon säännöllisten harjoitusten jälkeen voit havaita positiiviset muutokset elämässäsi. Pääset helposti alkuun kurssien, kirjojen tai vaikkapa internetistä löytyvien ohjattujen harjoitusten avulla.

 

Tietoinen läsnäolo

Keskittyminen on eräs keino tietoisuuteen. Kun mielemme keskittyy johonkin asiaan, se on valpas ja tarkkaavainen. Voimme sillä hetkellä olla tietoisia mielemme liikkeistä. Tiedostamisen kohde on vain ankkuri, joka sitoo mielemme todellisuuteen. Se on vain väline, jossa lepuutat huomiotasi, samalla kun tarkkailet itseäsi. Tietoisuutesi todellinen kohde olet aina sinä itse.

Keskittyessäsi tiedostamaan jotain asiaa, suuntaat siihen huomiosi. Mikä tahansa käy kohteeksi, kuten vaikka ohi virtaava vesi, edessäsi levittäytyvä maisema, tai vain avoin taivas. Tarkkaile tyynesti kohdettasi. Tunne oma tarkkailusi, tunne huomiosi virtaus. Tiedosta mielesi virtaus. Jos jokin toinen asia vie hetkeksi huomiosi, huomaa tyynesti sen olemassaolo, ja palaa takaisin tiedostamiseen. Vain puhtaalla tietoisuudella on merkitystä. 

 

Tietoinen hengitys

Hengitys on läheisesti yhteydessä elämäämme. Hengitys virtaa säännöllisesti sisään ja ulos elämämme jokaisena hetkenä, sen alusta aina loppuun asti.

Aloita tiedostaminen kiinnittämällä huomiota hengitykseesi. Ota mukava asento, jossa voit viipyä pidempään. Istu mieluiten selkä suorassa. Tule nyt tietoiseksi omasta hengityksestäsi. Tiedosta ilman virtaaminen sisään ja ulos. Tiedosta vatsasi nousu ja lasku jokaisella hengityksellä. Seuraa hengityksesi tasaista virtaa.

Anna ajatustesi ajelehtia, ja maailman jatkaa kulkuaan. Keskity vain omaan hengitykseesi. Unohda kaikki muu. Seuraa jokaista sisäänhengitystäsi, tiedosta tarkasti jokainen ulospuhallus. Huomaa pieni hiljainen hetki hengitysten välillä. Ole tyyni ja valpas. Anna kaiken muun kadota. Uppoudu kokonaan omaan tiedostamiseesi. On vain hengityksesi, ja sinun oma tietoisuutesi siitä, sinun läsnäolosi. Tällä hetkellä sinä voit maistaa omaa olemustasi. Voit kokea oman tietoisuutesi ihmeen. 

 

Mielen ja tietoisuuden valjastaminen omahoitoon

Meditointi tutustuttaa sinut omaan itseesi ja antaa monia erilaisia tapoja muuttaa elämääsi. Nuo muutokset ovat pääasiassa henkisiä mm. stressinsietokyvyn kasvaminen, itsetuntemus, tasapainoisuus. Voimme myös oppia hyödyntämään esim. yllämainittua hengitysharjoitusta kivunhallinnassa. Mielen voima aineeseen on jo tieteellisestikin tunnustettu ja paljon tutkittu tosiasia, joka takaa meille myös mahdollisuuden parantaa itse itseämme myös fyysisesti. Myönteisellä ajattelulla vaikutamme niin verenkiertoomme, aineenvaihduntaamme kuin muihinkin elimistön puolustautumismekanismeihin.

Kaikki sivuilla olevat kirjoitukset ovat Copywright suojattuja.

 



Comments are closed.



Hit Counter provided by orange county divorce attorney